{"id":2978,"date":"2017-07-14T13:11:02","date_gmt":"2017-07-14T12:11:02","guid":{"rendered":"http:\/\/deusexmachina.be\/?p=2978"},"modified":"2017-07-14T13:17:38","modified_gmt":"2017-07-14T12:17:38","slug":"dem161-verboden-boeken-documenta-14","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/deusexmachina.be\/dem161-verboden-boeken-documenta-14\/","title":{"rendered":"DEUS EX MACHINA NR. 161: Verboden boeken (documenta 14)"},"content":{"rendered":"

\"DEM_161_Cover-page-001\"Toen de redactie van Deus ex Machina in 2016 besloot om een nummer te wijden aan de veertiende editie van documenta<\/strong><\/a> \u2013 de vijfjaarlijkse hoogmis van de hedendaagse kunst in het Duitse Kassel \u2013 was de literaire brug snel gelegd. De installatie die de Argentijnse kunstenares Marta Minujin<\/strong> speciaal voor documenta 14 zou cre\u00ebren, was dan ook gefundenes Fressen \u00e9n de perfecte aanleiding. Haar imposante kunstwerk
The Parthenon of Books<\/strong> <\/a>– dat nu te bewonderen is op de Friedrichsplatz in Kassel en waarvan foto\u2019s doorheen dit nummer zijn opgenomen \u2013 bevat honderdduizend boeken die ooit verboden waren. Wij vroegen tien auteurs om een \u2013 al dan niet fictief \u2013 boek te verbieden en daar geheel vrij een tekst over te schrijven. Deze denkoefening viel voor de auteurs zwaarder dan verwacht. Boeken, teksten of idee\u00ebn bannen, is voor schrijvers tegennatuurlijk. Maar het zijn geen lafaards en ze nemen gelukkig geen blad voor de mond.<\/p>\n

Als schrijvende boeddhist neemt Tom Hannes<\/strong> Eckhart Tolles\u2019 De kracht van het nu in het vizier en levert een mooie correctie op de softe idee van zenboeddhisme als een \u2018fijne ervaringenwinkel\u2019. Jan Kuhlbrodt<\/strong>, die in de DDR opgroeide, bewerkt zijn huiver voor het verbieden van boeken tot een persoonlijke en historische tekst, waarin verzwijgen effici\u00ebnter blijkt dan verbieden. David Nolens<\/strong> mijmert over het verboden boek van zijn halfslaap. De Amerikaanse Eileen Myles<\/strong> verwijst alle boeken van \u2018de gevierde middelmatige blanke man\u2019 Billy Collins resoluut naar de brandstapel.<\/p>\n

Jenifer Papararo<\/strong> droomt even beslist van vergetelheid voor het hele oeuvre van Ayn Rand, dat eigenbelang en zelfzucht propageert en gretig gerecupereerd wordt door neoliberale en arrogante machthebbers. Het pleidooi voor ego\u00efsme dat Max Stirner al in 1845 op de mensheid losliet, Der Einzige und sein Eigentum, zorgt bij Joachim Pohlmann<\/strong> voor een leerrijke tekst over ons laagje beschaving en moraliteit.<\/p>\n

Clemens Schittko<\/strong> verbiedt Rolf Dieter Brinkmanns Westw\u00e4rts 1&2<\/em>, maar puur symbolisch en als marketingstrategie \u2013 hij hoopt dat dit verbod het van de vergetelheid kan redden en hij promoot hierdoor tegelijkertijd impliciet zijn eigen aan Brinkmanns werk verwante po\u00ebtica.<\/p>\n

Gaea Schoeters<\/strong> doet iets prachtig en ingenieus met de \u2018futuristische sovjetdichter\u2019 Majakovski en de verraderlijke huidige kapitalistische kunstenaarsstrop. Kinga T\u00f3th<\/strong> geeft in haar zintuiglijke gedicht \u2018PAPIER\u2019 kritiek op het autoritaire en censurerende Hongarije, dat onder Orb\u00e1n afglijdt richting dictatoriale staat. Orlando Verde<\/strong> schrijft dan weer een parabel over een neutrale ambtenaar die plots boeken mag verbieden en waar dat toe leidt.<\/p>\n

Bertolt Brecht<\/strong> konden we niet meer vragen, maar zijn lyrische satire \u2018De boekverbranding\u2019 doet de tien uiteenlopende teksten volgens ons perfect uitgeleide.<\/p>\n

Naast deze banvloeken kijkt Virginie Platteau<\/strong> naar The Parthenon of Books, dat tijdelijk monumentaal staat te blinken en te bewegen op de Friedrichplatz in Kassel, en geeft het een plaatst binnen het oeuvre van de Argentijnse \u2018ge\u00ebngageerde\u2019 kunstenares Martha Minujin. Jelle Jespers<\/strong>‘ foto’s geven beeld bij deze tekst en bij de rest van dit nummer.<\/p>\n

In de rand van dit vijfjaarlijkse kunstspektakel zoekt Koen Van Elsen<\/strong> in theorie en filosofie naar een stand van zaken van de hedendaagse kunst en komt onherroepelijk ook uit bij de eigen kunstenaarspositie en -praktijk.<\/p>\n

Kunstenaar Bert Lezy<\/strong> ontwierp speciaal voor dit nummer enkele te verbieden boekcovers. Daarna stak hij ze in brand. Het vurige resultaat vindt u in een apart middenkatern.<\/p>\n

Jan Bettens<\/strong> schrijft over een jaar met en zonder kunst.<\/p>\n

Buiten het documenta-thema mogen we u trakteren op een heerlijk verhaal van Kurt Vonnegut<\/strong>. \u2018Harrison Bergeron\u2019, dat zich afspeelt in 2085, past akelig dicht bij het thema van de verboden boeken en is als hilarisch en vlijmscherp toekomstvisioen behoorlijk actueel.<\/p>\n

De sterke inzendingen die we voor u selecteerden zijn van Christiaan Ronda<\/strong> met zijn Sisyphus-verhaal \u2018Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit een goede afloop zal hebben\u2019 en Lotte Brown<\/strong> met \u2018Vijf gedichten\u2019.<\/p>\n

Tot slot brengen we u enkele postume gedichten van de Spaanstalige dichter C\u00e9sar Vallejo<\/strong>.<\/p>\n

De redactie<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Toen de redactie van Deus ex Machina in 2016 besloot om een nummer te wijden aan de veertiende editie van documenta \u2013 de vijfjaarlijkse hoogmis van de hedendaagse kunst in het Duitse Kassel \u2013 was de literaire brug snel gelegd. De installatie die de Argentijnse kunstenares Marta Minujin speciaal voor documenta 14 zou cre\u00ebren, was … Lees verder DEUS EX MACHINA NR. 161: Verboden boeken (documenta 14)<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":10,"featured_media":2979,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/deusexmachina.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2978"}],"collection":[{"href":"http:\/\/deusexmachina.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/deusexmachina.be\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/deusexmachina.be\/wp-json\/wp\/v2\/users\/10"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/deusexmachina.be\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2978"}],"version-history":[{"count":4,"href":"http:\/\/deusexmachina.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2978\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2987,"href":"http:\/\/deusexmachina.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2978\/revisions\/2987"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/deusexmachina.be\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2979"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/deusexmachina.be\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2978"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/deusexmachina.be\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2978"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/deusexmachina.be\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2978"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}