Op 5 februari 1914 was het 100 jaar geleden dat William S. Burroughs werd geboren. Een uitgelezen moment vond de redactie van Deus ex Machina om stil te staan bij de literaire nalatenschap en bij de invloed die deze cultauteur vandaag nog altijd heeft op schrijvers en kunstenaars.
Ted Morgan begint Literary Outlaw, zijn lijvige biografie van William S. Burroughs, met de thuiskomst van de auteur na een bijeenkomst waarop hij gelauwerd werd. Tegen zijn huisgenoot zegt hij: “Ze hebben er nog steeds geen snars van begrepen.” En met ‘er’ bedoelt hij zichzelf. Burroughs was een enigma. Voor de literaire goegemeente, voor zijn persoonlijke omgeving en evengoed voor zichzelf – getuige de lading psychiaters, psychoanalisten en psychotherapeuten die hij heeft versleten in zijn hallucinante leven.
Ook de vele critici en literatuurwetenschappers die zijn werk hebben beoordeeld, raken er niet uit. ‘Vervelend’, zei Anthony Burgess, ‘Geniaal’, vond Norman Mailer. Wie zijn omvangrijk en verrassend divers oeuvre induikt, kan niet anders dan onder de indruk geraken van zo’n bezeten en eigenzinnig schrijverschap. Want al lijkt een deel misschien gedateerd, slordig of al te hermetisch, veel is zondermeer fascinerend, verontrustend, geestig, blijkt visionair en stemt nog altijd tot nadenken.
Met dit nummer levert Deus ex Machina een bescheiden bijdrage aan de nog altijd groeiende bibliotheek van Burroughsstudies. En met de publicatie van een stukje overgeleverde tekst dat deel had moeten uitmaken van Naked Lunch voeden we met plezier de ‘Burroughsmania’. Hans Plomp en Eddie Woods leveren dan weer persoonlijke en heuse eerstehands getuigenissen over Burroughs. Y.J. Posthuma maakt in haar essay duidelijk dat de cut-up techniek veel meer is dan een gimmick. Dennis de Roover voegt het woord bij de bloederige daden in Burroughs’ teksten. Michaël Brijs zoekt en vindt Beat vrouwen. Max Moragie legt verbanden tussen Burroughs’ befaamde concept ‘Algebra of need’ en Philip K. Dicks sciencefictionboek A Scanner Darkly. Dennis Gaens ziet Burroughs overal en probeert zijn fascinatie te verklaren. Tenslotte laten we de auteur zelf ook aan het woord. Dirk-Jan Arensman vertaalde voor het eerst The Limits of Control, een essay uit 1978, dat 36 jaar later razend actueel blijkt te zijn.
De diehard enigmaliefhebbers kunnen gerust zijn. Mochten er over honderd jaar opnieuw themanummers aan Burroughs’ werk gewijd worden dan blijft er meer dan genoeg te ontdekken, duiden en herduiden.
Naast de Burroughsgekte, laten we Charles Ducal aan het woord. Anneleen de Coux interviewt de kersverse Dichter des Vaderlands. En de dichter zelf doet jullie drie gedichten cadeau.
Voor de sterke inzendingen tekenen Joost Decorte, Marjolien Kats, Yorgos Dalman en Rob Van de Zande.
Het beeldmateriaal komt uit het rijke bibliofiele archief van René Francken. Van Sarah-Ann Cousein tonen we verwarrende beelden.
De redactie
Central feat. Rudy Trouve, Jelle Jespers & Michiel Thijs
Samen met het Burroughs
U kan de plaat aanschaffen voor 6 €, of – in combinatie met het Burroughsnummer – voor 15 euro.
Wie zelf een nieuwe abonnee kan aanbrengen krijgt de plaat gratis.
Word nu zelf abonnee van DEUS EX MACHINA! Een standaardabonnement kost 30 euro. Leerkrachten betalen 24 euro en studenten 15 euro.
De single is online te bestellen en is vanaf 1 juli beschikbaar.